SIKHILÄISYYS
Universaalin rakkauden, tasavertaisuuden ja yhteisöllisyyden sanoma
Universaalin rakkauden, tasavertaisuuden ja yhteisöllisyyden sanoma
Sanana Sikhi tarkoittaa oppilasta tai oppijaa. Vaikka sikhiläisyys on viidenneksi suurin maailmanuskonnoista, on se ennen kaikkea elämäntapa. Tähän elämäntapaan kuuluu henkilökohtaisen yhteyden pitäminen Jumalaan meditoimalla, rehellisen työn tekeminen sekä omastaan toisille jakaminen. Nämä ovat tärkeimmät kohdat sikhien elämäntapaohjeistossa, Rehat Mariadassa. Sikhiläisyys ei hyväksy minkäänlaista syrjintää, hyväksikäyttöä tai eriarvoistamista. Sen sijaan sikhiläisyys opettaa inhimillisyyden, vapauden, tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden sekä rauhan periaatteita.
Tämän henkisen tien löytäjä oli keskiajalla Pohjois-Intiassa elänyt, Guru Nanak Dev Ji. Hänen opetuksensa olivat hyvin radikaaleja tuon ajan Intiassa ja ovat sitä edelleen koko maailmassa. Guru Nanakin sanoma maailmalle on selkeä. Ek On Kaar, on vain yksi Jumala ja hän on totuus. Voimme kutsua Jumalaa eri nimillä ja kulkea erilaisia henkisiä tai uskonnollisia polkuja mutta lopulta kaikki nämä tiet vievät meidät perille -yhteyteen universaaliin tietoisuuden, Jumalan kanssa. Tästä syystä sikhit kunnioittavat kaikkia uskontokuntia. Gurdwarat, sikhi temppelit, ovat avoinna kaikille ja apua, ruokaa sekä muuta tukea on saatavilla kaikille uskontokunnasta riippumatta.
Guru Nanak Dev Ji opetti, että olemme yhden Jumalan lapsia ja siten samanarvoisia asemasta, sukupuolesta, rodusta tai uskontokunnasta riippumatta. Saman Jumalan valo loistaa meissä kaikissa sielun energiana yhtä kirkkaasti, olimmepa sitten tehneet paljon hyvää tai pahaa. Jumala on kaikkialla ja kaikessa. Olemme vain sokeita nähdäksemme sen.
Tämän henkisen tien löytäjä oli keskiajalla Pohjois-Intiassa elänyt, Guru Nanak Dev Ji. Hänen opetuksensa olivat hyvin radikaaleja tuon ajan Intiassa ja ovat sitä edelleen koko maailmassa. Guru Nanakin sanoma maailmalle on selkeä. Ek On Kaar, on vain yksi Jumala ja hän on totuus. Voimme kutsua Jumalaa eri nimillä ja kulkea erilaisia henkisiä tai uskonnollisia polkuja mutta lopulta kaikki nämä tiet vievät meidät perille -yhteyteen universaaliin tietoisuuden, Jumalan kanssa. Tästä syystä sikhit kunnioittavat kaikkia uskontokuntia. Gurdwarat, sikhi temppelit, ovat avoinna kaikille ja apua, ruokaa sekä muuta tukea on saatavilla kaikille uskontokunnasta riippumatta.
Guru Nanak Dev Ji opetti, että olemme yhden Jumalan lapsia ja siten samanarvoisia asemasta, sukupuolesta, rodusta tai uskontokunnasta riippumatta. Saman Jumalan valo loistaa meissä kaikissa sielun energiana yhtä kirkkaasti, olimmepa sitten tehneet paljon hyvää tai pahaa. Jumala on kaikkialla ja kaikessa. Olemme vain sokeita nähdäksemme sen.
Guru Nanak Dev Ji opetti myös, ettei Jumalaa tarvitse palvoa, lepytellä, anella erilaisten rituaalien tai palvontamenojen kautta. Jumalan luo ei tarvita pappeja, poppamiehiä, tietäjiä tai muita välikäsiä. Yhteys Jumalaan on aina henkilökohtainen ja jokaisen kokemus on oikea sekä arvokas. Tästä syystä kuka tahansa, jolla on vähän kokemusta voi auttaa Gurdwara seremoniassa tai lukea Gurua, sikhien pyhää kirjaa.
Guru Nanak Dev Ji syvin opetus on hänen runokokoelmassaan Jap Ji Sahib. Siinä hän kertoo miten löydämme yhteyden Jumalaan sekä valon ja rauhan sisältämme. Hän kehoitti meditoimaan Jumalan nimeä ja muistamaan Häntä kaikissa päivän toiminnoissamme. Tätä kutsutaan Namsimraniksi. Tavallisimmin sikhit tekevät Waheguru simrania. Hän kehoitti tekemään työtä, rehellisin keinoin ja näin parantamaan sekä omaa että kanssaihmisten elämänlaatua. Hän kehoitti jakamaan omastaan toisten kanssa ja tekemään pyyteetöntä palvelutyötä kaikkien hyväksi eli Sevaa. |
Sikhiläisyyden opit ovat avoimet kaikille rotuun, uskontoon ja sukupuoleen tai suuntautumiseen katsomatta. Kaikki olemme totuuden etsijöitä. Guru Nanakin viesti on, että edustitpa mitä tahansa suuntausta ole sitä ja ennen kaikkea hyvä ihminen.
Historian aikana Sikheillä on ollut kymmenen elävää Gurua eli henkistä opettajaa alkaen Guru Nanak Dev Jistä ja päättyen Guru Gobind Singh:in. Heidän ja muutaman muun viisaan opetukset on tallennettu sikhien pyhään kirjaan, Siri Guru Granth Sahibiin. Tämä kirja on sikheille elävä sanaksi tullut Guru, opettaja. Siri Guru Granth Sahib on kirjoitettu samaan aikaan kun kukin sikhien Guruista oli elossa. He ovat henkilökohtaisesti eläessään kirjoittaneet Jumalalta tulleet viestit muistiin. Guru Arjan Dev, sikhien viides Guru kokosi kirjoitukset yhteen kirjan muotoon. Näin syntyi Adi Granth, ensimmäinen versio pyhästä kirjasta. Sittemmin myös muut elävät Gurut kirjoittivat tekstit ja viimeiseksi Guru Gobind Singh päätti Siri Guru Granth Sahibin ja kertoi sen olevan jatkossa ainoa Guru, jota sikhien tuli kunnioittaa, kuunnella ja kysyä neuvoa. Sikhit ovat olleet alusta asti tarkkoja siitä, ettei yhtään sanaa tai tavua ole muutettu tai muokattu Siri GuruGranth Sahibista. Sen jokainen kirjain on laskettu ja tallennettu tekstirivin loppuun. Näin tekstit ovat säilyneet luotettavina ja muuttumattomina läpi vuosisatojen. Sikhit lukevat ja kuuntelevat Siri Guru Granth Sahibin pyhiä tekstejä Gurdwaroissa, kodeissa sekä erilaisten netti/ puhelinsovellutusten kautta missä vaan. |
|
Sikheillä on oma uniikki ulkonäkö- ja pukukoodisto. Kaikki sikhit eivät noudata tätä koodistoa eikä se ole välttämätöntä muille kuin Amriti-kasteen ottaneille sikheille, Khalsalle. Koodistoon kuuluvat 5K:oota: Kesh (leikkaamattomat hiukset, jotka kääritään nutturaksi päälaelle) ja miehillä leikkaamaton parta. Kanga, pieni puukampa karvojen siistimiseen. Kara, rautainen rannerengas, Kirpan-tikari, jolla on symbolinen merkitys oikeudenmukaisuuden puolesta taistelemiseksi. Katcherat, jotka ovat shortsi-malliset alushousut. Lisäksi Turbaani, jossa tyyli ja väri on vapaasti kantajansa valittavissa.
Sikhiperheen lapsi saa syntyessään nimen, jonka ensimmäinen kirjain tai koko nimi on otettu sattumanvaraisesti Siri Guru Granth Sahib avaamalla. Tämän nimen loppuun lisätään Singh, jos lapsi on poika tai Kaur, jos lapsi on tyttö. Singh tarkoittaa leijonaa ja Kaur prinsessaa. Muuten etunimi voi olla kummallakin sukupuolella sama. Tämä on Guru Gobind Singhin asetus sikheille tasavertaisuuden tukemiseksi. Intiassa suvun nimi määritteli kastin ja tällä käytännöllä häivytettiin mahdollisuus määritellä ihmisen arvo nimen perusteella. Aikuisena sikhiksi kääntynyt saa nimen Amrit-seremoniassa tai Gurdwarassa pyytämällä avaamaan Siri Guru Granth Sahibin ja valitsemalla nimensä.
Sikhiperheen lapsi saa syntyessään nimen, jonka ensimmäinen kirjain tai koko nimi on otettu sattumanvaraisesti Siri Guru Granth Sahib avaamalla. Tämän nimen loppuun lisätään Singh, jos lapsi on poika tai Kaur, jos lapsi on tyttö. Singh tarkoittaa leijonaa ja Kaur prinsessaa. Muuten etunimi voi olla kummallakin sukupuolella sama. Tämä on Guru Gobind Singhin asetus sikheille tasavertaisuuden tukemiseksi. Intiassa suvun nimi määritteli kastin ja tällä käytännöllä häivytettiin mahdollisuus määritellä ihmisen arvo nimen perusteella. Aikuisena sikhiksi kääntynyt saa nimen Amrit-seremoniassa tai Gurdwarassa pyytämällä avaamaan Siri Guru Granth Sahibin ja valitsemalla nimensä.
Guru Har Gobind Sahib Ji, 6. Guru, vuosina 1606-1644
KHALSA
Khalsa on yhteis- ja kunnianimitys heille, jotka haluavat elää ja toteuttaa sikhiläisyyden elämäntapaa ja ovat saaneet Khalsa vihkimyksen Amrit seremoniassa. Khalsa tarkoittaa puhdasta ja Gurun tehtävälle asettautumista.
Amrit seremonia sai alkunsa yli 300 vuotta sitten viimeisen elävän Gurun, Guru Gobind Singhin toimesta. Tässä seremoniassa hän myös määritteli uniikin ja helposti tunnistettavan ulkoasun (Bana), josta kastetun (Amridhari) Khalsan tunnistaa.
Lisäksi Khalsan tehtävään kuuluu kaikin tavoin edesauttaa sikhiläisten periaatteiden toteutumista omassa elämässään ja olla hyödyksi ja avuksi yhteisössään, maassaan ja maailmalla. Tästä syystä Khalsoja voidaankin kutsua hengen sotureiksi tai hengen sosiaalityöntekijöiksi. Heidän tehtävänään on auttaa ja taistella niiden puolesta joilla ei ole voimaa, ääntä tai oikeuksia. Khalsat eivät ole saarnamiehiä vaan aktiivisen toiminnan tekijöitä. Kauniit puheet eivät auta ketään jos ruuasta tai suojasta on puute, mutta tarvittaessa he ovat valmiita antamaan myös hengellistä apua.
Khalsan perusolemus on vahva luottamus Jumalalliseen ohjaukseen ja Siri Guru Granth Sahibin voimaan.
Sikhiläisyydessä kuten kaikissa muissakin henkisissä poluissa on ajan myötä tullut erilaisia suuntauksia. Autamme mielellämme kaikkia sikhiläisyydestä ja sikhiläisestä elämäntavasta kiinnostuneita.
Ota meihin rohkeasti yhteyttä.
Khalsa on yhteis- ja kunnianimitys heille, jotka haluavat elää ja toteuttaa sikhiläisyyden elämäntapaa ja ovat saaneet Khalsa vihkimyksen Amrit seremoniassa. Khalsa tarkoittaa puhdasta ja Gurun tehtävälle asettautumista.
Amrit seremonia sai alkunsa yli 300 vuotta sitten viimeisen elävän Gurun, Guru Gobind Singhin toimesta. Tässä seremoniassa hän myös määritteli uniikin ja helposti tunnistettavan ulkoasun (Bana), josta kastetun (Amridhari) Khalsan tunnistaa.
Lisäksi Khalsan tehtävään kuuluu kaikin tavoin edesauttaa sikhiläisten periaatteiden toteutumista omassa elämässään ja olla hyödyksi ja avuksi yhteisössään, maassaan ja maailmalla. Tästä syystä Khalsoja voidaankin kutsua hengen sotureiksi tai hengen sosiaalityöntekijöiksi. Heidän tehtävänään on auttaa ja taistella niiden puolesta joilla ei ole voimaa, ääntä tai oikeuksia. Khalsat eivät ole saarnamiehiä vaan aktiivisen toiminnan tekijöitä. Kauniit puheet eivät auta ketään jos ruuasta tai suojasta on puute, mutta tarvittaessa he ovat valmiita antamaan myös hengellistä apua.
Khalsan perusolemus on vahva luottamus Jumalalliseen ohjaukseen ja Siri Guru Granth Sahibin voimaan.
Sikhiläisyydessä kuten kaikissa muissakin henkisissä poluissa on ajan myötä tullut erilaisia suuntauksia. Autamme mielellämme kaikkia sikhiläisyydestä ja sikhiläisestä elämäntavasta kiinnostuneita.
Ota meihin rohkeasti yhteyttä.